Tekst: Anna van Stuivenberg
Digitale grafiek en de vrijheid
De ambachtelijke grafische technieken als hout- en linosnede, etsen, zeefdrukken en lithografie worden steeds vaker vervangen door digitale prints. De vraag of het nog om een originele grafische productie gaat, dringt zich op. Verzamelaars, willen graag weten hoe het zit met de oplage en de kwaliteit.
Kunstenaars, echter, onderzoeken altijd nieuwe mogelijkheden en nemen de vrijheid om te experimenteren. Dit levert niet alleen nieuw werk op; grafische technieken worden verder ontwikkeld en vernieuwd.
Digitaal werk
Baltus Wigersma werd gegrepen door de mogelijkheden van digitaal tekenen en het maken van subtiele animaties op de computer. Steeds verder vervolmaakte hij zijn techniek om tenslotte de gemaakte werken te verlossen uit de digitale wereld en ze af te drukken.
Groot of klein formaat
Bij een unieke tekening, schilderij of grafiek in oplage ligt het formaat vast. De digitale prints van Wigersma blijken het op groot en klein formaat even goed te doen. Dit biedt nieuwe mogelijkheden en geeft de kunstnaar een grote vrijheid, het werk kan nu op precies het gewenste formaat worden geleverd.
In oplage of als unica geprint.
Het digitale werk van Wigersma wordt in kleine oplage (10) of als unica geprint. De aankoop van dit laatste is inclusief beperkte digitale rechten.
Kwaliteit
Ondertussen zijn de druktechniek en kwaliteit van de gebruikte inkten zo ver verbeterd, dat men wel 200 jaar lichtechtheid kan garanderen. Men hoeft niet bang te zijn voor kopiëren, een kopie van het werk heeft nooit de kwaliteit van de print die de kunstenaar levert, daarbij is het werk natuurlijk (genummerd) en gesigneerd.